Bakat till jobbet

När man inte själv får äta sötsaker men blir sugen på att baka är det perfekt att ha 19 kakmonster till arbetskamrater. Idag provade jag ett recept på jordnötskakor som jag hittade på nån blogg ( som jag tyvärr inte inns namnet på! ) och dom blev verkligen supergoda! Ganska mastiga så små bitar är att föredra.



Den krispiga kakbotten

1.75 dl vetemjöl
80 g smör
0.5 dl strösocker

Den smarriga uppepåsmeten

300 g choklad ( jag tog 150 g mörk och 150 g ljus )
1.5 dl vispgrädde
1/2 dl jordnötssmör

Gör så här

1. Blanda ihop alla ingredienser till bottnen. Tryck ut smeten i en liten panna eller form.
2. Grädda bottnen i ugnen på 175 grader i ca 15 min. Ta ut och låt svalna.
3. Koka upp grädden, häll i den grovt hackade chokladen och rör tills chokladen smält. Tillsätt jordnötssmöret och rör tills allt är blandat.
4. Häll smeten på den avsvalnade kakbottnen och smeta ut till en jämn yta. Avsluta med att strössla över ca 2 dl hackade jordnötter. Ställ kakan svalt så den får stelna.
5. Skär ut bitarna i önskad storlek.

Inte ett dugg nyttigt men ack så gott! Perfekt blandning mellan sött och salt.

Kommentarer
Postat av: Hanna - Whiterainbow

åh de ser riktigt smarriga ut :)

2011-05-07 @ 22:46:59
URL: http://www.whiterainbow.se
Postat av: Linda E.

åh så gott det ser ut :)

2011-05-08 @ 00:11:16
URL: http://alalinda.blogspot.com
Postat av: Louise

Mmmm... Se inte dumt ut. Något man kanske bör testa :)

2011-05-10 @ 05:59:48
URL: http://stylinghouse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0